Wie zijn wij

Marcel Luijendijk, oprichter Pro Read® en Leesprofs & docent
Als trainer wil ik graag mijn kennis delen. Zo begeleidde ik tijdens mijn loopbaan bij de politie nieuwe agenten in de praktijk. Ook ontwikkelde ik  programma’s voor verschillende scheepvaartbedrijven om medewerkers vaardigheden aan te leren. Met Pro Read® en later Leesprofs kon ik opnieuw programma’s ontwikkelen, onder meer om het lezen vanaf  beeldscherm gemakkelijker te maken.

Tom van Rijk, oprichter Leesprofs & docent
Na mijn studie Europese Studies aan de UvA werkte ik lange tijd voor algemene en educatieve uitgeverijen. Tijdens de vele bezoeken aan onderwijsinstellingen viel het me op dat de leesvaardigheid en leesmotivatie vaak te wensen overlaten. Met Leesprofs wil ik graag het lezen bevorderen. Zelf ben ik –uiteraard- een gepassioneerd lezer.

Ons team bestaat verder uit programmeurs, onderwijskundigen en docenten die klassikale trainingen geven en als webcoach leerlingen begeleiden bij de e-Training.

Ontwikkeling van de leestraining

De basis van de leestraining is gelegd in 1967 toen de Australische luchtmacht een programma ontwikkelde om de opleiding van piloten effectiever te maken. Het programmaonderdeel ‘effectief lezen’ gaf zulke goede resultaten dat universiteiten in Australië en Nieuw-Zeeland het oppakten en verder ontwikkelden. Vanuit deze landen werd de training onder de namen Advanced Reading Skills en Improved Reading op de markt gebracht. Inmiddels is het de meest succesvolle leestraining wereldwijd met meer dan 5 miljoen deelnemers in 36 landen.

Wetenschappelijke onderbouwing

Ons internationale team bestaat uit wetenschappers, onderwijskundigen, programmeurs en docenten. Er wordt met verschillende universiteiten samengewerkt. Nieuwe inzichten en resultaten worden uitgewisseld en verwerkt. De training onderscheidt zich nadrukkelijk van cursussen ‘snellezen’. Het betreft namelijk ‘snel en effectief lezen’. De gemeten progressie in Effectieve Leessnelheid (ELS = snelheid in woorden per minuut x % begrip) is aanzienlijk en permanent. Het blijvend effect van de training is onderzocht en vastgesteld door de Universiteit van Berlijn.

Pro Read® in Nederland

In 2001 is de training in Nederland geïntroduceerd onder de naam Pro Read®. Sindsdien trainden wij duizenden particulieren, professionals, docenten, studenten en leerlingen. Iedereen die veel leest, heeft baat bij de training. Onder onze deelnemers bevinden zich rechters, advocaten, raadsleden, beleidsmedewerkers en accountants. Naast onze klassikale trainingen bieden wij sinds 2015 de e-Training aan.

Leesprofs voor het onderwijs

Samen met het expertisecentrum voor leermiddelenstudies van de Universiteit van Utrecht ontwikkelden we de training voor het onderwijs. Alle teksten, oefeningen en leestests zijn op niveau gemaakt voor het VO (vmbo t/m gymnasium), MBO en HO.
Studenten en leerlingen van 60 onderwijsinstellingen volgden de training inmiddels. Ook de nieuwe e-Training wordt enthousiast ontvangen door scholen en huiswerkbegeleiders.